Crosley Trirdyn 3R3
Type: Trirdyn 3R3
Serie nummer:
Bouwjaar: 1924
Buizen: Rogers 01A , Rogers 01A , Neptron X171A
Restauratie verslag Crosley Trirdyn 3R3
En zo heb je een hoop onderdelen gekocht van wat ooit een
radio geweest is met de mededeling dat er een compleet toestel van te maken is.
De vorige eigenaar had deze gekocht maar tijdens de verzending vanuit de USA is
deze nogal lomp behandeld en zodoende is de kast gesneuveld.
Ook zijn van de frontplaat de schroefgaatjes aan een zijde uitgebroken.
Zodoende dat er een chassis en een halve kast was nagestuurd voor onderdelen.
Het bouwpakket bestaat dus uit anderhalve kast in onderdelen, twee chassis, een
extra frontplaat en drie buizen.
Eerst maar eens uitzoeken wat waar bij hoort en wat er
allemaal nog bruikbaar is.
Gezien de kleur van de diverse kastdelen en de afstanden van de gaatjes kan zo
een complete kast bij elkaar gevonden worden.
Dit is de kast van het 3R3 chassis.
Zo te zien zijn alle knoppen nog aanwezig en lijkt het chassis nog geheel compleet
te zijn.
Schema
Ik moest even goed kijken hoe dit nou werkt.
Het blijkt dat L1 twee keer gebruikt wordt.
Als eerste het HF signaal dat gaat via de primaire afstemkring S1en S2 naar het
rooster van L1.
Daarna via de secundaire afstemkring S3 en S4 naar de detector L2.
De terugkoppeling word verzorgd met S5.
Het LF signaal word via T1 weer aangeboden aan L1.
Het versterkte LF signaal komt via T2 op de eindbuis L3 en gaat zo naar de
luidspreker.
Chassis
Het chassis ziet er nog compleet uit dus verwacht ik geen
noemenswaardige problemen.
De beide LF koppeltrafo's zijn nog prima in orde.
De primaire afstemcondensator draait veel te soepel en wat blijkt, er ontbreekt
een schroefje.
Dus even een nieuw schroefje geplaatst en deze werkt weer prima.
De beide condensatoren van 250pF zijn ook nog prima in orde.
De roosterlek weerstand zou 2MOhm moeten zijn maar die is
onderbroken.
Eerst de twee kapjes er maar eens af gehaald en de inhoud word zichtbaar.
Een papieren strookje en twee klemveren.
Het strookje is bedekt met een koolstof poeder en deze blijkt nog in orde.
Dus de boel maar weer eens netjes in elkaar gezet en de weerstand voldoet weer
prima.
Alle componenten zijn nu in orde dus kunnen de diverse spanningen worden
aangesloten.
Alles blijkt prima te werken.
Frontplaat
Aan de rechter kant zijn de twee bevestigings gaatjes uitgebroken.
Dit is natuurlijk niet zo mooi dus moet dit hersteld
worden.
Als eerste moet alles gedemonteerd worden van het front.
Aangezien de radio is bedraad met massief draad van behoorlijke dikte blijft
alles aan elkaar hangen.
Nu maar eens bedenken hoe de frontplaat te herstellen.
Twee stevige kunststof plaatjes worden met tape aan de voor en achterzijde
geplakt.
Nu word de frontplaat rechtop in de workmate geklemd zodat
de uitgebroken stukjes vanuit de zijkant opgevuld kunnen worden.
Hiervoor word twee componenten lijm gebruikt waardoor zwart bakeliet poeder
doorheen gemengd is.
Na droging worden de plastic plaatjes weggehaald en kan de teveel aangebrachte
lijm weggehaald worden.
Vervolgens worden er twee nieuwe gaatjes geboord en word de frontplaat nog een
keer goed schoongemaakt en gepolijst.
Vervolgens worden de trekschakelaar en de koptelefoonplug gereinigd en kan het front weer gemonteerd worden.
Als laatste worden de knoppen gereinigd en kunnen ook deze gemonteerd worden.
Kast
Van de kast is de linker zijkant los en gebroken en verder
is het voorste latje los.
Dus eerst maar eens de linker zijkant herstellen.
Zo te zien passen alle spaanders netjes op elkaar en dus
kan de zijkant gelijmd worden.
Daarvoor word deze met de nodige lijmtangen bij elkaar gehouden tot de lijm goed
gedroogd is.
Daarna kan deze weer gemonteerd worden aan de kast.
Daarna word het latje aan de bovenkant en de deksel
gemonteerd.
Vervolgens word de kast nog netjes met patineerwas behandeld.
Nu de kast klaar is kan het geteste en spelende chassis gemonteerd worden.