Erres KY111

Type: KY111
Serie nummer: 24272
Bouwjaar: 1931
Buizen: E462 , E424 , C443 , 506
 

Erres KY111 met bijpassende Erres luidspreker kast.

 

Restauratie verslag Erres KY111

Een tijdje geleden kon ik dit toestel voor een leuk prijsje overnemen.
Het betreft een Erres toestel uit 1931.
Als eerste maar eens op zoek naar een schema maar daarvoor zou een typenummer wel handig zijn.
Echter nergens een typenummer te vinden, Het plaatje was vrijwel geheel verdwenen dus helaas.
Ook een uitvoerige speurtocht of er ergens anders op het chassis nog een typenummer aanwezig was leverde niets op.
Dan maar internet afstruinen naar vergelijkbare radio’s en een oproepje op het radioforum.
In eerste instantie dacht ik aan een KY103 maar die heeft geen hendeltje voor de golflengte schakelaar maar twee knopjes.
Dan moet het een KY107 zijn maar dan in een andere kast, ook niet dus want die heeft een kompleet anders opgebouwd chassis.
Dan een KY111 maar dat is een kapelradio met een ingebouwde luidspreker maar het chassis klopt wel!
Blijkt er ook een versie zonder luidspreker te zijn dus bingo!! Het is een KY111.

Eerste inspectie

Op het eerste gezicht lijkt alles kompleet te zijn maar het chassis is behoorlijk geroest en ook het frontpaneel heeft behoorlijke lakschade.
De kast is weliswaar behoorlijk vies maar ziet er verder nog goed uit.
Helaas ontbreekt het achterschot dus daar zal een vervanger voor gevonden moeten worden en als het niet anders kan zal er een nieuwe voor gemaakt moeten worden.
Na het chassis uitgekast te hebben kan deze eens goed bekeken worden.
De gele condensator is niet origineel en zal dus worden verwijderd.
De koppeltrafo rechts onder in het toestel is niet aangesloten en blijkt dus defect zijn.
Gelukkig is deze niet verwijderd en kan deze hersteld worden.
Links is een trafo gemonteerd die er niet thuis hoort, het blijkt de vervangende koppeltrafo te zijn welke aan de onderkant is losgenomen.
De twee losse draden zijn voor het schaalverlichtinglampje

   

Condensatorblok

Aangezien van de afvlak condensator een aansluiting was losgenomen en er een losse elco was gemonteerd is deze dus waarschijnlijk defect.
Deze condensator (C1 en C2) heeft een capaciteit van 3 uF en 4 uF.
Deze nagemeten bleek er een kortgesloten te zijn en de andere zo lek als een mandje.
Als eerste natuurlijk de vraag, hoe krijg ik deze open?
Eerst maar eens met de soldeerföhn erop om de bovenrand van tin te ontdoen, blijkt dat deze omgefelst is en dus niet zomaar los gaat.
Dan maar de tweede optie, met de Dremel de bodem open gefreesd.
Nu wordt de inhoud zichtbaar en kan deze worden verwijderd.
Na alles schoongemaakt te hebben kan de nieuwe inhoud worden samengesteld.
Op een stukje gaatjesprint worden zeven condensatoren van 1 uF 400V gemonteerd.
Deze worden netjes in de condensatordoos gemonteerd en de onderkant weer dicht gesoldeerd en deze ziet er weer prima uit om teruggeplaatst te worden in de radio.

   

Tweede condensatorblok

Na het eerste condensatorblok weer ingebouwd te hebben en de bedrading weer netjes op zijn plaats gelegd maar meteen het tweede condensatorblok (C3 , C4 , C5 , C6 , C21 en C22) maar nagemeten.
Deze blijk ook zo lek als een mandje dus deze moest ook van nieuwe inhoud worden voorzien.
Deze is gemakkelijk te openen door de vier omgebogen lipjes recht te buigen kon het pertinax plaatje verwijderd worden.
Daarna de inhoud verwijderen en 6 nieuwe condensatoren geplaatst.

Koppeltrafo

Zoals al eerder vermeld was de primaire van de koppeltrafo onderbroken.
Dat wordt dus op zoek naar een andere of anders opnieuw wikkelen.
Het betreft een Philips 4000
Na een vraag op het radioforum kreeg ik een tip om de trafo proberen te herstellen.
De truc is, lampje van 6V 50mA in serie en 220V erop.
Onder het motto, baat het niet dan schaad het niet dit toch maar eens geprobeerd.
Dus de stekker in het stopcontact en warempel, het lampje ging branden!
Met de ohmmeter even nameten en jawel! 2K5
Daarna de toongenerator en scoop eens aangesloten en de trafo blijkt weer prima te functioneren.

Spuiten

Aangezien het chassis en ook het front behoorlijk geroest zijn wordt er eerst het een en ander gedemonteerd.
Als eerste alles wat aan het front zit zoals de afstemcondensatoren.
Dat valt nog niet mee want de schroefjes waarmee de knoppen aan de as gemonteerd zitten zijn vastgeroest en ook na vele pogingen met kruipolie en andere middelen om de roest op te lossen is er geen beweging in te krijgen.
Dan maar vanuit de achterkant alles demonteren zodat de knoppen met as en al er uit komen.
Dit blijkt best goed te gaan ware het niet dat ik nu een heleboel ringen schroefjes palletjes etc. los heb liggen.
Ook de pertinax montageplaat wordt losgenomen van het chassis en de gaten worden afgedekt.
Na eerst met een staalborstel en schuurpapier de nodige roest verwijderd te hebben kan de afschermkap en een gedeelte van het chassis met zinkverf gespoten worden en het front met hammerite.
Dit laatste geeft enigszins een craquelé effect maar het glanst wel heel erg zodat dit met matzwart nog eens overgespoten wordt.

 

Opbouwen

Vervolgens wordt het venstertje weer op zijn plek gelijmd en de terugkoppel condensator gemonteerd.
Vervolgens wordt de schakelhefboom met hendeltje weer gemonteerd.
Als laatste het chassis met de afstem condensatoren inclusief de asjes en afstemschalen.
Nu kunnen ook het tweede condensatorblok en koppeltrafo terug gemonteerd worden.
Bij het herstellen van de bedrading bleek de kathodeweerstand van de E424 verdwenen te zijn.
Een passende weerstand word gevonden en in een stukje oliekous gemonteerd.
Vervolgens worden alle weerstanden en overige condensatoren gecontroleerd en deze blijken allemaal nog prima in orde te zijn.

 

Buizen

Nu het mechanisch weer ergens op begint te lijken zijn de buizen aan de beurt.
Allereerst op de buizen tester en het blijkt dat de gelijkrichter 506 en de HF penthode E462 nog in prima staat zijn, De LF triode was weliswaar goed maar niet origineel maar daarvoor had ik nog een prima E424 liggen.
De Eindpenthode C443 was vrijwel uitgeput maar ook daarvoor had ik nog een prima exemplaar liggen.
Vervolgens deze buizenset in een Philips 2531 geplaatst en deze speelde er perfect mee.

Van links naar rechts: C443 , E424 , E462 en 506

Inschakelen

Nu wordt het eens tijd om er spanning op te zetten.
Zonder buizen wordt het chassis op de variac aangesloten in serie met een gloeilamp en de spanning op 22V geregeld.
Vervolgens worden de secundaire spanningen van de trafo gemeten.
Deze zijn 2* 0,44V en 2* 26V, Dit zijn de spanningen die ik verwachtte en nu weet ik meteen dat de netspanning 220V moet bedragen.
Vervolgens wordt de spanning langzaam naar 220V geregeld en de secundaire spanningen stijgen naar resp. 4,4V en 260V, De stoomopname is minimaal dus tot zover alles goed.
De gelijkrichtbuis wordt geplaatst en langzaam wordt de netspanning verhoogd terwijl de diverse spanningen in de gaten gehouden worden.
Alles blijkt goed te gaan en na zeker te zijn dat alle spanningen kloppen worden de C443 en E424 geplaatst.
Nu kan de LF versterker getest worden door er een toongenerator aan te sluiten op G1 van de E424 en alles werkt prima.
Vervolgens wordt de E462 geplaatst en de kathode potmeter R1 tijdelijk vervangen door een weerstand van 470 Ohm en de radio speelt prima!

 

Potmeter

Als laatste moet de kathode potmeter R1 nog hersteld worden, de weerstandsbaan is op diverse plaatsen onderbroken dus deze zal vervangen of over gewikkeld moeten worden.
Na een oproepje op het radioforum of er toevallig nog iemand zo’n potmeter had liggen kreeg ik het aanbod om het weerstand bandje op te sturen en deze werd keurig opnieuw gewikkeld op een volgende NVHR beurs weer in ontvangst genomen.

   

Kast

Nu alles weer in orde is word het tijd om de kast onderhanden te nemen.
De lak was nog in prima conditie alleen was de kast behoorlijk vuil.
Dus de kast maar eens in bad gezet en goed afgesopt en daarna goed laten drogen.
De lak heeft hier niets van geleden dus de kast maar even in de boenwas gezet en goed nagewreven en hij ziet er weer prima uit.

Afmonteren

Tenslotte kan het chassis en de potmeter in de kast gemonteerd worden en na een laatste inspectie worden getest.

HOME