Philips 630A

Type: 630A
Serienummer: 13846 n
Bouwjaar: 1932
Buizen: E462 , E462 , E428 , E428 , C453 , 1823
 

 

 

Anton Philips bij het 1000000 radiotoestel                Afbeelding uit het Nederlands paspoort

 

Restauratie verslag Philips 630A

Al een hele poos geleden heb ik op Marktplaats een Philips 630A gekocht.
Thuis gekomen met de radio bleken er niet de juiste type buizen in te zitten.
Op zich niet zo'n ramp ware het niet dat welke er in zaten ook allemaal defect waren.
Volgens de verkoper was dit dus onmogelijk maar goed, het zij zo maar ik baalde er wel stevig van.
Inmiddels heb ik de juiste buizen bij elkaar weten te bemachtigen en kan de restauratie dus beginnen.
Gelukkig is de kast in onberispelijke staat en daar hoef ik dus niets aan te doen.

 

Eerste inspectie

Als eerste maar eens het chassis uitbouwen en deze ziet er zo op het oog goed en compleet uit.
Er hangen wel een
heleboel niet originele condensatoren onder het chassis en beide condensatorblokken zijn niet aangesloten.
Deze zijn meestal toch slecht dus deze moeten toch eerst van nieuwe inhoud worden voorzien.
Verder is de luidspreker niet origineel.

Wat een pech, plaatje weg

Oh jé wat lastig, ik dacht al dat de schaal er een beetje raar uitzag.

Dat klopt ook wel want er hoort een plaatje voor de schaal te zitten die een gedeelte afdekt welk niet gebruikt wordt.
Dit plaatje draait mee met de golfbereikschakelaar.
Gelukkig na lang zoeken bracht Marktplaats uitkomst, een sloopchassis werd er aangeboden en de verkoper was bereid het plaatje eraf te halen en het aan mij te verkopen.

Nu eerst dit plaatje goed schoonmaken en opnieuw spuiten en dan kan het gemonteerd worden.

 

Condensatorblok

Zoals al vermeld waren de beide condensatorblokken niet aangesloten en een ervan bleek ook al leeggemaakt te zijn, de deksel zat er los op geklemd dus dat was lekker makkelijk.

 

Het was in die tijd gebruikelijk dat voor de afvlakking geen elco's gebruikt werden maar condensatoren van slechts enkele uF.
In dit blok zitten zes condensatoren variërend van 0.2 tot 4 uF.
Na de inhoud van nieuwe condensatoren te hebben voorzien wordt alles weer netjes dicht gesoldeerd en weer terug op het chassis gemonteerd.
Zo ziet alles er weer origineel uit en voldoet weer aan de spec's.
Vervolgens de niet originele condensatoren verwijderen en met behulp van de service doc de bedrading weer in orde maken.

Kleine condensatorblok

Op het chassis zit ook nog een tweede condensatorblok waar 8 condensatoren van 0.5uF, een van 1uF en een van 0.2uF in zitten.
Hiervan waren de meeste draden afgeknipt en ook hier hing een heel nest van niet originele condensatoren onder het chassis.
Na dit blok getest te hebben bleek ook deze ook zo lek als een mandje.
Met de Dremel wordt de bovenkant ingesneden zodat deze verwijderd kan worden.
Vervolgens wordt het blok leeggemaakt en de nieuwe condensatoren gemonteerd aan de aansluitlippen.

 

Daarna kan deze weer dicht gesoldeerd worden en teruggeplaatst op het chassis.
Ook hier de niet originele condensatoren verwijderen en de bedrading in orde maken.

Koppelcondensatoren

Nu de condensator blokken weer zijn aangesloten blijken er nog twee niet originele condensatoren onder het chassis te hangen.
Dit zijn de twee koppelcondensatoren C38 en C40 van resp. 8nF en 47nF.
Gelukkig zitten de originele condensatoren nog gemonteerd dus deze kunnen van nieuwe inhoud worden voorzien.

Luidspreker smoorspoel

Deze radio heeft in de anodeleiding van de eindbuis een smoorspoel (S23) en de luidspreker met bijbehorende trafo is capacitief gekoppeld parallel aan deze smoorspoel.
Helaas is deze spoel verdwenen dus moet ik op zoek naar een vervanger.

 

Voorlopig worden de beide condensatoren C44 en C46 doorverbonden zodat de radio ook zonder deze smoorspoel kan werken.
Mocht ik nog zo'n smoorspoel vinden dan is deze zo te plaatsen.

Spanning erop

De volgende stap is spanning op het chassis zetten zonder buizen er in.
Met de variac wordt de spanning opgevoerd terwijl de diverse secundaire spanningen in de gaten worden gehouden.
Als uiteindelijk 220V gehaald is blijkt de gloeispanning 4.4V te zijn en de spanning tussen de twee anodes van de gelijkrichter 575V te zijn.
Dit is natuurlijk onbelast, vandaar de iets hogere spanning dan verwacht.
Tevens brand het schaallampje.

 

Volgende fase

Vervolgens de gelijkrichter plaatsen en dan de spanning weer langzaam opregelen.
De hoogspanning in de gaten houden en tevens de spanning over R15 welke in de min leiding zit.
Dit geeft een goede indicatie of er ergens teveel stroom loopt.
In eerste instantie blijkt er nauwelijks een lekstroom te lopen dus dat ziet er goed uit.
Na een tijdje merkte ik dat er ergens iets behoorlijk warm aan het worden was en tevens stond over R15 een behoorlijke spanning.
Het blijkt R4 (de anodeweerstand van B2) te zijn waar de volle hoogspanning over staat.
Bij bewegen van de anodekap blijkt er sluiting te zitten in de afgeschermde kabel naar B2.
Aangezien je er niet bij kunt om alles uit te bouwen maar besloten om de kabel af te knippen.
Daarna de afscherming voorzichtig afwikkelen van de keihard geworden en op diverse plaatjes gebroken oliekous.
Vervolgens een nieuwe draad aan de te kort geworden binnen geleider solderen.

 

Nu een nieuwe oliekous hierover schuiven en de afscherming weer voorzichtig terug wikkelen.

 

Ten slotte weer de originele kous er overheen en alles weer terug monteren en aansluiten.

LF gedeelte

Het LF gedeelte bestaat uit twee stuks E428 en een C453 eindbuis
Eerst de gelijkspanningen meten op de eindbuisvoet, dat is zoals ik verwacht.
Vervolgens de C453 plaatsen en de spanning weer langzaam opvoeren.
Op dit moment wordt de G1 spanning van deze buis gemeten en deze is ca -15V, dat is ook wat ik verwacht.
Deze spanning wordt gemaakt door de weerstand R15 en de smoorspoel S5,S6 die in de minleiding van de voeding zit, door de belasting ontstaat zo de negatieve spanning.
Met een toongenerator word op G1 een signaal geïnjecteerd en jawel, dat werkt.
Vervolgens worden de gelijkspanningen gemeten op de beide voorversterker buisvoeten ook dit blijkt allemaal te zijn zoals ik verwacht dus kunnen een voor een ook deze buizen er in terwijl de spanningen in de gaten gehouden worden.
Vervolgens een toongenerator op de PU ingang en het laagfrequent gedeelte werkt naar behoren.

HF gedeelte

Nu wordt het tijd voor het HF gedeelte.
Ook hier eerst maar weer de gelijkspanningen meten op de betreffende buisvoeten en ook hier geen afwijkingen.
Vervolgens worden de twee HF buizen E462 geplaatst en een antenne en aarde aangesloten.
Direct komen er diverse zenders door.
Wat echter wel opvalt is dat er een brommend geluid hoorbaar is
Na meting blijkt op G1 van de 1e HF buis een 50Hz brom aanwezig, dit verdwijnt met het uittrekken van de antenne.
Blijkbaar is er voor lage frequenties ergens een onderbreking.
Het schema eens goed bekeken hebbende lijkt het er op dat de beide condensatoren C29 en C30 te weinig capaciteit hebben.
Beetje vreemd want deze zijn reeds (door iemand anders) al van nieuwe inhoud voorzien.
Maar na meting blijkt dit wel te kloppen.
Bij een vorige restauratie is er toen de verkeerde waarde gebruikt.
Deze moeten 50nF zijn er zaten condensatoren in van 4n7, Dus toch maar even vervangen door de juiste waarden.
Nu speelt de radio weer zonder het hinderlijke brommende geluid.
Aangezien er in de secundaire afstemkring zo’n zelfde schakeling is toegepast zijn deze beide condensatoren C31 en C32 ook maar meteen van nieuwe inhoud voorzien.

Die kan voorlopig even proefdraaien!

   

Het spelende chassis.

Luidspreker smoorspoel deel twee

Aangezien de zoektocht naar een originele smoorspoel tot nu toe niets opgeleverd heeft moet ik iets anders bedenken.
Eerst wordt er geëxperimenteerd met een uitgangstrafo waarvan alleen het primaire deel gebruikt wordt, dit blijkt prima te werken maar helaas heb ik niks liggen wat mechanisch past.
Tijdens een zoektocht door mijn sloopchassis vond ik in een 736A chassis wel een smoorspoel van de voeding welke exact de juiste maten heeft.
Eerst eens even proberen of deze toe te passen is voor deze functie, daartoe wordt deze met meetsnoertjes aangesloten en wat blijkt, dit werkt zelfs beter dan de diverse trafo's waar ik mee geëxperimenteerd heb.
Dus kan deze spoel netjes worden ingebouwd onder het chassis.
Alleen de beugeltjes zijn net in spiegelbeeld maar met een kleine aanpassing is dit zo opgelost.

 

Netsnoer

Aangezien een wit PVC snoer met aangespoten stekker niet echt bij deze radio past is er een nieuwe katoen omwonden snoer met bijpassende stekker genoteerd.

Dat ziet er toch een stuk beter uit.

In de kast

Zoals al aangegeven is de kast in perfecte staat en daar hoef ik dus niets meer aan te doen.
Chassis in de kast monteren, luidspreker aansluiten en vervolgens de twee knoppen plaatsen.

 

 

 

HOME