Philips 948A

Type: 948A
Serie nummer: P6801 P03
Bouwjaar: 1935
Buizen: E446 , E443H , 1805.

 

 



 

Verkocht 20 November 2009

Restauratie verslag Philips 948A

Restauratie Philips 948A

Dit is een vrij eenvoudige radio uit 1935 met de buizenbezetting E446, E443H en 506.
Een eerste blik in het toestel laat zien dat er ooit een elco vervangen is en de andere elco is losgenomen en daarvoor in de plaats hangt er een onder het chassis.
Verder is het lampje en de netschakelaar niet origineel.

 

Elco's

Deze radio is in bezit van zogenaamde natte elco's.
Deze zijn vrijwel altijd defect of op een of andere manier leeggelopen.
Er zat er nog een op en de andere was in het verleden al eens vervangen.
Gelukkig had ik er nog een liggen dus na eerst deze van nieuwe inhoud te hebben voorzien staan er nu weer twee originele elco's op het chassis.
Tevens is het niet originele lampje verwijderd en twee nieuwe lampjes gemonteerd.



De twee "nieuwe" elco's.

De eerste resultaten

De volgende stap is om de netspanning aan te sluiten.
Als eerste moesten de draden naar de trafo en spanningskiezer vervangen worden, de isolatie was totaal verteerd en ook de net entree was verdwenen.
Na het monteren van een vervangende net entree kan er voorzichtig spanning aangeboden worden met de variac en terwijl de secundaire spanningen in de gaten worden gehouden kan de spanning opgevoerd worden naar 220V.
Zo dat werkt prima dus vervolgens twee schaal lampjes gemonteerd en we hebben weer licht.
Vervolgens met het schema in de hand kijken of de verschillende weerstanden nog goed zijn, er blijken er een aantal onderbroken te zijn en rond de E446 blijkt er het nodige niet te kloppen.
Er was een extra spoeltje gemonteerd en een paar condensatoren waren los genomen.
Na dit alles hersteld te hebben kan de gelijkrichter geplaatst worden.
Nu kunnen de diverse spanningen gemeten worden op de buisvoeten.
Dit blijkt allemaal te zijn zoals ik verwachtte.
Dus eerst de eindbuis geplaatst en een luidspreker aangesloten.
Met een toongenerator een signaal op G1 en jawel, dat werkt.
Nu de detector E446 plaatsen en op de PU ingang een signaal aanbieden, dat werkt ook prima.
Alleen was er een lichte brom hoorbaar.
Na het aansluiten van de antenne was er alleen een hele sterke brom hoorbaar en afstemmen resulteerde alleen maar in nog meer brommen.
Nu was er rond de afstemspoel het een en ander losgenomen en dit is hersteld maar een hevige brom bleef.
Nu bleek er een smoorspoeltje naar massa onderbroken te zijn.
Na deze gedemonteerd te hebben en onder de loep goed bekeken bleek er een draadje onder een soldeerlip los te zijn.
Dit kon ik prima repareren en na terug plaatsen was de brom verdwenen en muziek te bewonderen.

Schaalverdeling

Nu het chassis weer speelt is de kast aan de beurt.
Op zich is de kast niet eens zo slecht.
Je mag tenslotte wel zien dat de radio 75 jaar oud is.
Ook de schaal moest schoongemaakt worden, deze was behoorlijk stoffig en de wijzer was door de schaalverdeling niet te zien.
De schaalverdeling is van papier welke tussen twee celluloid plaatjes is gemonteerd.
Toen alles uit elkaar gehaald was bleek de papieren schaal ooit vervangen te zijn door een kopie of ingescand exemplaar.
Deze ziet er op zich prima uit echter was deze na het uitprinten zo gemonteerd.
Normaal horen er gleuven in te zitten waardoor de wijzer te zien is.
Dus voorzichtig met een scherp mesje deze gleuven uitgesneden en zeg nu zelf.
Na terug plaatsen ziet hij er prima uit.

Afgewerkt

Als laatste de kast eens flink opgepoetst en het schaalvenster en chassis weer in de kast gemonteerd.
De luidspreker en netschakelaar nog aansluiten en vervolgens de knoppen er weer op en de achterwand gemonteerd.
Nog een laatste test en alles werkt naar behoren.
Alleen jammer van die watervlek in het doek maar aangezien deze vrij teer is laat ik het maar zo. De radio is tenslotte ook al 75 jaar oud.
 

HOME