Stewart Warner 325
Type: 325
Serie nummer: E20626
Bouwjaar: 1926
Buizen: UX201A , UX201A , CX301A , CX301A , CX301A
Klik op het plaatje voor de gebruiksaanwijzing in hoge resolutie.
Restauratie verslag Stewart Warner 325
Deze radio is afkomstig van de Stewart Warner Speed
Corporation uit Chicago USA.
Op het eerste gezicht ziet deze er nog erg goed en compleet uit.
Na uitkasten blijkt een van de koppeltrafo's al eens
vervangen te zijn.
Eerst maar eens alle componenten een voor een controleren.
De vervangen koppeltrafo (links) is nog goed, de andere (rechts) is nog wel
origineel maar helaas is de primaire onderbroken.
De drie afstemspoelen zijn ook nog goed.
Schema
Zoal te zien is het schema erg eenvoudig.
Het bestaat uit 2 trappen HF versterking, de detector en twee trappen LF
versterking.
Met de rechtse schakelaar kan de laatste LF trap uitgeschakeld worden.
Buizen
In deze radio zitten vijf buizen, 2 stuks UX201A van RCA
Radiotron en 3 stuks CX301A van Cunningham.
Eerst maar eens de gloeidraden testen met de ohm meter. Gelukkig allemaal goed.
Daarna de buizen een voor een in een andere radio getest en ze doen het allemaal
prima.
Potmeter
Het sleepcontact van de volume potmeter blijkt los te zitten waardoor de knop doorgedraaid kan worden.
Er horen drie opstaande lipjes aan te zitten waardoor het sleepcontact door de
moer word meegenomen.
Twee van de drie zijn afgebroken.
Dit is opgelost door de lip op twee plaatsen aan de moer vast te solderen.
Afstemcondensator
De derde afstemcondensator draait erg zwaar, de knop
schraapt tegen de frontplaat.
Dus de knop losmaken en iets naar voren terug monteren en opgelost zou je
zeggen.
Echter nergens een schroefje te vinden om hem los te maken.
Ook niet aan de achterzijde van de frontplaat.
Hoe zouden ze dat nu gedaan hebben?
Het blijkt dat de knop op een messing busje geschroefd zit, door even flink
kracht te zetten komt hij los.
Nu kan het messing busje eenvoudig wat naar voren gemonteerd worden en de knop
weer er op draaien.
Eerste test
Eerst word de defecte trafo tijdelijk vervangen door een
Philips koppeltrafo.
Nu worden de diverse spanningen aangesloten en de beide LF buizen geplaatst.
De laagfrequent trappen doen het prima.
Nu word de detector buis geplaatst en de antenne aangesloten op de anode van de
tweede HF buis.
De detector trap werkt en er kunnen al diverse zenders afgestemd worden.
Nu worden de twee HF buizen geplaatst en de antenne aangesloten.
Er is niets te ontvangen dus een van de HF kringen werkt niet echt mee.
Het blijkt dat het schroefje van de soldeer lip los zit aan de tweede afstemcondensator.
Na dit vast gedraaid te hebben speelt de radio.
Vervolgens voor de zekerheid de schroefjes aan alle drie de afstemcondensatoren
maar even nagekeken.
Koppeltrafo's
Van de eerste koppeltrafo blijkt de primaire wikkeling
onderbroken te zijn.
Eerst worden de aansluitingen los gesoldeerd en daarna de twee klinknagels
uitgeboord en zo kunnen de kappen verwijderd worden.
Het blijkt dat er een draadje is afgebroken aan de spoelkoker.
Gelukkig is het uiteinde met wat moeite nog bereikbaar.
Hier word een nieuw stukje soepel draad aan gesoldeerd en na deze getest te
hebben word de trafo weer in elkaar gezet.
Hiervoor worden twee M4 boutjes gebruikt.
De tweede koppeltrafo is in het verleden al eens vervangen
en zo te zien is dit al erg lang geleden.
Besloten is om deze te laten zitten aangezien een originele trafo erg moeilijk
te vinden is.
Chassis
Nu de radio weer speelt kan het chassis een keer goed schoongemaakt worden.
Kabel
Aan de radio hoort een vijf aderige voedingskabel te
zitten.
Deze is helaas verdwenen.
Een stuk kabel van een oude telefooncentrale brengt hier uitkomst.
Deze word aan het chassis gemonteerd een aan de andere kant gelabeld.
Kast
Nu alles klaar is word de radio nog aan een laatste test
onderworpen.
Alles werkt dus kan het chassis in de kast geplaatst worden.