Telefunken Tetrotector W

 

Type: Tetrotector W
Serie nummer: 4277
Bouwjaar: 1931
Buizen: RENS1204 , RENS1204 , RES164 , RGN354

 

Restauratie verslag Telefunken Tetrotector W

Laatst deze mij onbekende radio aangeschaft.
Dat het een Telefunken is was al snel duidelijk omdat er een logo op de zijkant staat.
Maar wat voor type is dit?
Op de NVHR site bij Telefunken gezocht en daar kwam ik hem tegen onder de naam Tetrotector W.
Er staat verder geen typenummer op dus maar eens verder gezocht op Tetrotector.
Zo kwam ik een advertentie tegen in het Nieuwsblad van het noorden van zaterdag 21 februari 1931

Ook blijkt deze radio door AEG onder de naam Geatrix 31W verkocht te zijn en daarvan is wel het een en ander te vinden.

Eerste inspectie

Allereerst maar eens uit de kast gehaald.

Wat direct op valt is het open gebarste condensator blok en de extra daar aan gemonteerde condensatoren.
Verder lijkt alles compleet en origineel dus dat geeft hoop.
Alleen de beide knoppen zijn verdwenen.
Met de compressor en borsteltje wordt de hele boel schoon geblazen en het chassis mooi schoon gemaakt.

Condensatorblok

Als eerste het condensatorblok maar eens aanpakken.

Zoals te zien is deze open gebarsten en zijn er later een aantal tegen aan gemonteerd
De draden worden los gesoldeerd en daarna kan deze losgenomen worden van het chassis.
Toen de later aangebrachte condensatoren er af gehaald waren stonden de waarden op het blok gestempeld.
Dat maakt het wel een stuk eenvoudiger.
Deze waarden moeten zijn: links een van 3uF,  en verder nog 7x 0.1uF en 1x 1uF.
Dus eerst alles er uit halen wat resulteert in een hoop troep.

Tussen de condensatoren zitten pertinax plaatjes waar de soldeerlippen aanzitten, die kunnen mooi als basis dienen voor de nieuwe condensatoren.
Op deze pertinax plaatjes worden de nieuwe condensatoren gemonteerd.

Vervolgens wordt een stukje gaatjes print genomen waar op de juiste afstand sleuven gezaagd worden.
Hierop worden de pertinax plaatjes met de soldeerlippen aan gemonteerd.

Vervolgens wordt de uitgebroken zijkant van de doos weer vast gesoldeerd.
Aangezien de doos aan de voorkant nogal gehavend is door de later aangebrachte condensatoren is besloten om deze andersom in elkaar te zetten.
Het hele pakket wordt in de doos geplaatst en verder opgevuld met nog een aantal plaatjes.
Als laatste wordt de boven kant vol gegoten met een laag vloeibare teer zoals dat vroeger ook werd gedaan.
Zo, die kan weer terug in de radio.

Schema

De zoektocht naar een schema van de Tetrotector heeft niets opgeleverd maar ik heb wel een aantal schema's gevonden van de AEG Geatrix.
Het schema van de Geatrix 31W blijkt blijkt vrijwel geheel te kloppen op twee weerstanden na, deze zijn er later bij getekend.
Ook een ontbrekende massa verbinding is aangepast in het schema en de waardes zijn er bij gezet.

De condensatoren met de cijfers tussen (haakjes) zitten in het condensator blok

Afstem schijf

De afstem schijf loopt behoorlijk zwaar en niet soepel.
Eerst wordt het tandwiel van de as los gemaakt en een beetje naar rechts geschoven.
Nu kan het schroefje verwijderd worden waardoor de schijf los komt.
De schijf rust op drie kogeltjes en het vet is in de loop der jaren hard geworden, dat verklaart het niet soepel lopen.
De afstem condensatoren lopen nog soepel dus daar hoeft niets aan gedaan te worden.
De schijf wordt nu goed schoon en vetvrij gemaakt.
De verf van de schaalverdeling zal nu opnieuw aangebracht moeten worden.
De tekst en de belijning is in reliëf uitgevoerd dus hiervoor word gebruik gemaakt van een witte lakstift.
Eerst ruim insmeren zodat alles bedekt is.



Na ongeveer 15 minuten drogen word met een doek de overtollige verf verwijderd zodat alleen de dieper gelegen delen wit blijven.
De drie kogeltjes en de onderkant van de schijf worden opnieuw ingevet waarna deze weer op zijn plek gemonteerd kan worden.
Als laatste word het tandwiel weer op zijn plaats geschoven en vastgezet op de as.



Buizen

Nu worden de buizen getest.
Op de buizen tester blijkt dat de gelijkrichter en eindbuis nog prima in orde zijn.
De andere twee zijn helaas erg slecht.
Gelukkig had ik nog een paar goede RENS1204 buizen liggen.
Ze worden eerst nog in een andere radio getest en alle buizen blijken prima in orde te zijn.



Inschakelen

Tijdens het uitpluizen van het schema heb ik meteen alle onderdelen per stuk nagemeten en het blijkt dat alle weerstanden en alle condensatoren nog prima in orde zijn.
De meeste componenten zitten tussen contact veren geklemd en deze worden uit voorzorg goed gereinigd en van een beetje contact vet voorzien.
Dit voorkomt later dat er kraak contacten in de radio zitten.



Nu wordt de voedingstrafo met de Ohm-meter nagemeten of er geen wikkelingen onderbroken zijn of sluiting maken met elkaar of met massa.
Dit blijkt allemaal prima in orde te zijn.
Nu kan de netspanning aangesloten worden zonder de buizen in het toestel.
Met de variac wordt de spanning voorzichtig opgeregeld terwijl de diverse secundaire spanningen in de gaten worden gehouden.
Hier zie ik geen rare dingen dus de spanning kan tot 220V worden op geregeld.
Nu volgt een duurtest door dit zo enkele uren te laten staan.
De trafo blijft koud dus er zit geen lek of sluiting in de trafo.

Vervolgens wordt de gelijkrichter geplaatst en weer wordt de spanning langzaam op geregeld.
De diverse spanningen worden in de gaten gehouden en ook nu gaat alles goed.
De diverse spanningen op de diverse buisvoeten worden uitgerekend en na gemeten, aangezien alle componenten in orde zijn kan het bijna niet anders dan dat het klopt.
Vervolgens wordt de eindbuis geplaatst en een luidspreker aangesloten.
Met een toongenerator op G1 kan de eindtrap getest worden en die werkt prima.

Muziek!

Nu wordt de detector geplaatst en een antenne aan de anode aansluiting van de HF trap aangesloten.
Er komen al meteen een aantal zenders door en ook de terugkoppeling werkt naar behoren.
Alleen de schakel contacten voor de band schakelaar zijn nogal vuil dus deze worden goed schoon gemaakt.
Vervolgens wordt de HF buis geplaatst en alles blijkt prima te werken.

    

   

 

 

Kast

 

In de kast

Het chassis kan nu in de kast geplaatst worden.
Tenslotte nog een laatste controle of alles werkt.

Knoppen en achterwand

Helaas zijn de beide knoppen en de achterwand verdwenen dus dat wordt op zoek naar andere.

 

HOME