Erres KY107

Type: KY107
Serienummer: 63155
Bouwjaar: 1930
Buizen: E452 , E424 , C443 , 506
 

Restauratie verslag Erres KY107

Deze radio heeft twee chassis, onderin het radiochassis en bovenin bevind zich de voedingsmodule.

Voeding

Als eerste de voedingsmodule maar eens bekijken.
Deze is geschikt voor 127V netspanning.
Aangezien de beide beide condensator dozen te veel lek vertonen worden deze van nieuwe inhoud voorzien.

De smoorspoel wordt getest en ook deze blijkt goed te zijn.
Daarna wordt zonder gelijkrichter met een variac langzaam de spanning tot de voorgeschreven netspanning opgevoerd.
De secundaire spanningen van de trafo worden nagemeten en goed bevonden.
Nu kan de gelijkrichter geplaatst worden en wederom wordt de spanning langzaam opgevoerd en tegelijkertijd de diverse spanningen gemeten.

Nu dit allemaal klopt is de voeding klaar voor gebruik.

Chassis aansluiten

Als eerste worden de componenten op het chassis een voor een getest op juiste werking.
Een condensator was ooit vervangen door een modern exemplaar dus deze is vervangen door eentje die er wel in thuis hoort.
De rest blijkt nog prima in orde.
Ook de LF koppeltrafo is prima in orde.
Nu kan de voeding op het chassis aangesloten worden aangesloten en de diverse spanningen worden nagemeten.
Op de anode van de detector blijkt geen spanning te staan.
De terugkoppel condensator was verkeerd aangesloten zodat er sluiting naar massa ontstond.
Vervolgens worden een voor een de buizen geplaatst en kan de radio verder getest worden.

De radio speelt maar soms staat de boel te genereren.
De bandkeuze schakelaar was mechanisch niet lekker waardoor de massa los kwam te hangen en daardoor zagen de twee kringen elkaar en stond de HF lamp te oscilleren.
Na het schoonmaken van de contacten en alles goed vast te zetten was dit probleem verholpen.

Buizen

De buizen waren al eerder op de buizentester en in een andere radio getest en deze bleken nog prima te voldoen.
Echter blijkt later dat de detectorbuis kraakstoringen vertoont.
Het blijkt dat de draden in de voet los zitten en doorsolderen geeft niet het het gewenste resultaat.
Dus de voet wordt verwijderd en de draden worden verlengt.

Alvorens de draden vast te solderen eerst even testen.

Inkasten

Na het schoonmaken van het chassis en de kast kan deze in de kast gemonteerd worden.
Het chassis en voeding wordt in twee sleuven in de kast geschoven.
De metalen afscherming wordt opnieuw gespoten en deze komt net boven het chassis in de daarvoor bestemde uitsparingen.
Als laatste worden de drie houten plaatjes gemonteerd en de aluminium achterplaat.

    

 

HOME