Philips 820A met 2032 luidspreker

Type: 820A
Serienummer: 63155
Bouwjaar: 7 december 1932
Buizen: E462 , E462 , E428 , C453 , 1823
 

Restauratie verslag Philips 820A met 2032 luidspreker

Restauratie Philips 820A

Een hele tijd geleden kwam een collega bij mij dat hij nog een radio had staan met losse luidspreker.
Hij wist niet wat voor type het was maar hij had leeuwepootjes en een losse luidspreker.
Wel wist hij te vertellen dat er een van de pootjes was afgebroken.
Vele maanden later had hij de zolder opgeruimd en kwam er een leuke radio tevoorschijn.
Het bleek een Philips 820A te zijn.

Eerste inspectie

Als eerste de radio maar eens uitgekast voor een eerste inspectie.
Het chassis ziet er perfect uit, Er was niet in geknoeid, Er zit slechts een "vreemde" condensator in, Daarom is er een draad van de condensator doos los genomen, Deze is dus waarschijnlijk defect.
Eerder had ik op Marktplaats al een complete voet gevonden zodat het afgebroken pootje al is opgelost.
Op de achterwand is een aflever etiket geplakt met de aflever datum 07 december 1932.

Condensatorblok

Zoals al vermeld was er een aansluiting los genomen van het condensatorblok.
Deze losgenomen condensator gaf volledige sluiting dus deze moest hersteld worden.
Het was in die tijd gebruikelijk dat voor de afvlakking geen elco's gebruikt werden maar condensatoren van slechts enkele uF.
In dit blok zitten acht condensatoren variërend van 0.5 tot 3 uF.
Eerst wordt het blok losgenomen waarna deze aan de onderkant met de Dremel wordt open gefreesd.
Dan kan de oude inhoud worden verwijderd en van nieuwe inhoud worden voorzien.
Daarna wordt alles weer netjes dicht gesoldeerd en weer terug op het chassis gemonteerd.
Zo ziet alles er weer origineel uit en voldoet weer aan de spec's.

Het condensatorblok tijdelijk verwijderd.

Kleine condensatorblok

Onder het chassis zit ook nog een condensatorblok waar 3 condensatoren van 0.5uF in zitten.
Na deze getest te hebben bleek ook deze zo lek als een mandje.
Ook deze is dus van nieuwe inhoud voorzien en daarna weer netjes op zijn plaats onder het chassis gemonteerd.

Een blik in het inwendige.

Spannend

Nu de condensator blokken goed zijn wordt het tijd om er eens spanning op te zetten.
Als eerste het schaal verlichting lampje getest, Deze is nog in orde.
Vervolgens de multimeter aan de gloeispanning aangesloten en voorzichtig met de variac de spanning opgedraaid en ondertussen goed in de gaten houden of er niets raars gebeurd.
Dit alles voor alsnog zonder buizen in het chassis.
Zo kan getest worden of de trafo en het gloei circuit in orde zijn.
Ondertussen ook de secundaire hoogspannings wikkeling in de gaten houden of er voldoende spanning aanwezig is.
Tot zo ver is alles in orde.

De gloeispanning is 4.5V (onbelast) Het lampje brand!

Buizen

Dit toestel bezit 5 buizen.
2X E462 (HF tetrode) E428 (Detector triode) C453 (Eind penthode) en een 1823 (Gelijkrichter).
Toen dit toestel in mij bezit kwam bleek dat er twee stuks C453 in zaten, op zich niet erg aangezien deze buizen lastig te vinden zijn en zeker als blijkt dat ze beide in prima staat verkeren.
Een goede E428 had ik gelukkig nog liggen.
Verder blijkt er een E462 defect te zijn maar ook die blijkt nog een voorradig te zijn.
Vervolgens deze buizen in een andere radio getest en ze blijken allen prima in orde.
Het leuke is dat er twee buizen zijn waar de garantie sticker nog op zit.
Op deze sticker de afleverdatum, type en serienummer van de radio.
Deze nummers komen overeen met dit toestel dus dit zijn nog de originele buizen.

Volgende fase

De volgende stap is het plaatsen van de gelijkricht buis.
Nu voorzichtig met de variac de spanning opvoeren en kijken wat de "hoogspanning" doet.
Als deze ca 50V bedraagt kunnen de spanningen worden gemeten op de diverse buisvoeten.
Zoals de G2 spanningen en anode spanningen.
Ook de G1 spanningen zijn van belang om te zien of de koppelcondensatoren niet lek zijn.
Op het eerste gezicht blijkt alles in orde te zijn.
Nu kan de spanning nog verder opgevoerd worden en de nodige spanningen in de gaten houden.
Als uiteindelijk de hoogspanning ca 250 bedraagt blijkt dat alle spanningen zijn zoals ik verwacht.
Dus DC gezien is alles in orde.

Een kijkje onder het chassis

Muziek !

Nu worden een voor een de buizen geplaatst en getest of het werkt.
Als eerste de eindbuis C453.
Op dit moment wordt de G1 spanning van deze buis gemeten en deze is -15V, dat is ook wat ik verwacht.
Deze spanning wordt gemaakt door de weerstand die in de minleiding van de voeding zit, door de belasting ontstaat zo de negatieve spanning, in dit circuit zit ook een potmeter welke de regelbare negatieve spanning verzorgd voor de eerste HF buis en de voorversterker in PU bedrijf.
Met een toongenerator word op G1 een signaal geïnjecteerd en jawel, dat werkt.
Nu kan de E428 geplaatst worden en wordt de toongenerator op de PU ingang aangesloten.
Ook dat werkt prima en ook de volumeregelaar werkt.
Vervolgens worden de twee HF buizen E462 geplaatst en een antenne en aarde aangesloten.
Er komt direct muziek uit de radio!!
Die kan voorlopig even proefdraaien en ondertussen is de kast aan de beurt.

Het spelende chassis

Poetsen

Nu de radio weer speelt is de kast aan de beurt.
Eerst de nieuwe voet maar eens onder handen nemen.
Eerst in bad goed afsoppen met water en zeep en daarna laten drogen.
Dit gaat heel goed met bakeliet maar het wordt er wel wat dof van.
Maar dat is goed op te poetsen met Brasso koperpoets.
Goed in wrijven en daarna met een zachte doek goed uit wrijven.
De groeven van de pootjes zijn goed schoon te krijgen met een tandenborstel en saté prikkers.
Daarna het ornament op de voorzijde van de kast, deze eerst losschroeven en dan de zelfde behandeling als de voet.
Alleen jammer van de kras maar aangezien deze behoorlijk diep is laat ik het maar zo.
Daarna kan de kast ook in bad maar deze moet wel heel goed gedroogd worden.
Het materiaal is een soort karton en dat mag zeker niet te nat blijven omdat dat dan kan opzwellen.
Dus met een föhn goed drogen.
De kast kan daarna met boenwas weer mooi glimmend gemaakt worden.
Zo zijn ook de beschadigde plekjes niet meer zo goed zichtbaar.



De kast in onderdelen.

In de kast

Nu alles weer netjes opgepoetst is en het chassis prima speelt kan alles weer samen gebouwd worden.
Eerst het ornament weer aan de voorzijde monteren en daarna de voet onder de kast.
Nu de rubbertjes weer op zijn plek onder in de kast leggen en dan kan het chassis weer in de kast geschoven worden.
Aan de onderzijden met vier schroeven vast zetten en als laatste nog de achterwand monteren en ziedaar het is weer een radio.

Het chassis in de kast.

Luidspreker Philips 2032

Bij deze radio hoort ook nog een luidspreker.
Dat is een Philips 2032.
Nu is het zo dat deze luidspreker zo vies is dat ik hem eigenlijk uit elkaar moet halen om alles goed schoon te maken.
Echter heeft deze luidspreker nog de oorspronkelijke verzegeling aan de achterkant.
Dus is het zonde om hem open te maken.
Voor de werking hoeft het gelukkig niet want hij speelt uitstekend.
Dus eerst maar eens proberen om hem zo schoon te krijgen.

Nog meer poetsen

Zoals al verteld wilde ik de luidspreker niet uit elkaar halen omdat dan de originele verzegeling verbroken moest worden.
Dus eerst maar eens met de compressor en kwastje het stof er uit blazen.
Dat is prima gelukt.
Verder nog met een doek het grootste vuil en stof van de kast gepoetst.
Daarna met een stofzuiger het stof uit het doek gezogen.
Ook dat ging prima.
Vervolgens met brasso de kast goed ingesmeerd en dit goed uit gewreven.
De kast blinkt weer prima!
Als laatste het metalen rooster voorzichtig met een doekje met wat olie ingesmeerd.
Hierdoor krijgt deze de metaal kleur weer terug.



Brasso

Zijn ze niet mooi geworden!

Eindelijk is het dan zo ver.
Alles is gepoetst en in elkaar gezet en alles blinkt weer.
Toch altijd weer leuk om zo het eind resultaat te zien.



Mooi he!

HOME